alt
alt
Rotterdam
alt
Art at Site 	www.rotterdamart.org	Karel	Appel	Zonder Titel
Artist:
Title:
Year:
Adress:
Website:

Karel Appel

Zonder Titel

1970
Technikon Gebouw
Website
www.sculptureinternationalrotterdam.nl:
Het titelloze glas-in-betonreliëf naar ontwerp van Karel Appel, is als een fries boven de ingang van het Hofpleintheater gesitueerd. Het informele werk is sterk in contrast met de zakelijke bouwstijl van het grootschalige scholencomplex, het Technikon, waar het Hofpleintheater onderdeel van is. De gebruikte vormen zijn speels en grillig en de kleuren zijn contrasterend en fel.
De vorm en inhoud van het werk corresponderen met de schilderijen van Appel uit dezelfde periode. De indeling van het langwerpige vlak wordt gevormd door de speelse belijning van het betonreliëf. De compositie lijkt op het eerste gezicht abstract en organisch maar details als uitpuilende ogen en monden suggereren verschillende figuren. De contouren van het betonreliëf zijn ingevuld met meerdere, tegen elkaar geplaatste gekleurde glasplaten. Ook dit kleurgebruik sluit aan bij Appels schilderwerk uit dezelfde tijd. De stijl van de jaren vijftig, waarin de nadruk lag op de materie van de verf, had Appel achter zich gelaten. Hij ontwikkelde een nieuwe werkwijze waarbinnen hij gladde, egale kleurvlakken tegen elkaar plaatste en zo de intensiteit van de kleuren benadrukte.
Aan de buitenzijde vraagt het vrolijke lijnenspel in het beton de meeste aandacht, binnen is de kleurenpracht van het licht dat door het gekleurde glas valt overweldigend.

www.bkor.nl:
Het glas-in-betonreliëf is de weerslag van de behoefte van Karel Appel om plastische en picturale elementen in een werk samen te brengen. Een grillig betonskelet verdeelt het platte vlak, waarop uitstulpende en terugwijkende elementen het werk een sculpturale uitstraling geven. Het gebrandschilderde glas heeft felle, contrasterende kleuren. De abstracte compositie heeft organische elementen: een stuk of vijf mens- of dierlijke vormen worden gesuggereerd, soms alleen door de aanwezigheid van grote ronde vormen, die aan ogen doen denken.
Met de groeiende bekendheid van Appel groeide in Rotterdam de behoefte aan een permanent, monumentaal kunstwerk van zijn hand. In 1963 werd Appel op voorspraak van architect H. Maaskant benaderd voor een kunstopdracht aan de hoofdgevel van het nieuwe scholencomplex Technikon. De opdracht viel binnen de percentageregeling voor de beeldende kunst, die net in 1960 formeel was ingevoerd. Het eerste ontwerp, voor gebrandschilderd glas, beviel zeer, maar de uitvoering werd te kostbaar geacht. Appel maakte een nieuw ontwerp, nu voor een glas-in-betonreliëf. Tussen 1964 en 1970 werd het vervaardigd. In 1970 is het reliëf door Koningin Juliana onthuld.
Karel Appel (Amsterdam, 1921 – Zürich, 2006) volgde van 1942 tot 1944 schilderlessen aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Het eerste naoorlogse werk van Karel Appel was experimenteel, maar nog geïnspireerd door de moderne klassieken. Een bezoek aan Parijs in 1947 bracht een ommekeer; Appel ondervond invloed van Jean Dubuffet, primitieve kunst en het surrealisme. Hij meende dat kunst de menselijke geest zou bevrijden. Als medeoprichter van CoBrA ontwikkelde hij een expressieve vorm van schilderen en werd hij één van de bekendste Nederlandse schilders, met een belangrijke plek in de kunstgeschiedenis. Nadien maakte hij beschilderde houten reliëfs en vrijstaande beelden, keramiek en voerde hij monumentale opdrachten uit.